ת"א
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
1902-05
23/06/2010
|
בפני השופט:
מגן אלטוביה
|
- נגד - |
התובע:
חן רונן באמצעות ב"כ עו"ד ליאור לנדאו
|
הנתבע:
1. סטימצקי גרופ בע"מ באמצעות ב"כ עו"ד מרדכי רז 2. היועץ המשפטי לממשלה באמצעות ב"כ עו"ד יוסי טופף
|
פסק-דין |
פסק דין
בתובענה שלפני ובקשת אישורה כתובענה ייצוגית ("בקשת האישור" או "הבקשה") טוען המבקש כי הוטעה על ידי סטימצקי גרופ בע"מ ("המשיבה") להניח כי מחירי הטובין בחנויותיה שב"דיוטי פרי" נמוכים, לפחות בגובה שיעור המע"מ, ממחירי טובין אלו בחנויותיה שברחבי הארץ.
מתוקף סמכותו לפי סעיף 1 לפקודת סדרי הדין (התייצבות היועץ המשפטי לממשלה) (נוסח חדש), הודיע היועץ המשפטי לממשלה ("היועמ"ש") על התייצבותו בהליך זה, מאחר ולשיטתו "זכותה של מדינת ישראל או עניין ציבורי עלולים להיות מושפעים או כרוכים בהליך שלפני בית המשפט" (הודעת היועמ"ש מיום 28.2.2008). בהגינותה הדגישה ב"כ היועמ"ש כי האינטרס העומד לנגד עיני היועמ"ש הוא החשש מחיוב המדינה ורשות המסים בהשבת סכומים שהועברו בידי המשיבה למדינה ומכל מקום לא אינטרס צבור הצרכנים.
לאור האמור, פנה בית המשפט לארגוני הצרכנים "למען יבדקו גופים אלו אם יש למי מהם עניין להגיש בקשה להצטרף כצד לתובענה" (החלטה מיום 30.1.2007). "לאחר עיון מעמיק בתיק" הודיעה המועצה הישראלית לצרכנות, באותה העת, כי אינה מוצאת לנכון להצטרף כצד בהליך הואיל ו"בשלב זה אינטרס הקבוצה לא עלול להיפגע" (הודעת המועצה הישראלית לצרכנות מיום 13.5.07).
בטרם יפורטו ויוכרעו טענות הצדדים, תפרש התשתית הנורמטיבית ויוקדם הרקע העובדתי.
התשתית הנורמטיבית
סעיף 30(א) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 ("חוק מע"מ") קובע כי במספר סיטואציות תוענק הטבת מס לפיה יוטל על עסקה החייבת במע"מ, מס בשיעור אפס. בתוך כך נקבע:
"30(א)אלה עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס:
[...];
(3)מכירת טובין לבעל מחסן רשוי כמשמעותו בפקודת המכס, שאישר לענין זה המנהל (להלן בסעיף זה – מחסן רשוי), לשם העברתם למחסן אם הטובין הועברו אליו.
מכירת טובין במחסן רשוי ליוצאים מישראל וכן מכירה במחסן רשוי של אספקה שאישר המנהל, בטופס שקבע, לכלי שיט או לכלי טיס המשמשים להולכת נוסעים או הובלת מטענים בקווים בינלאומיים".
בסעיף ההגדרות בפקודת המכס (נוסח חדש) מוגדר "מחסן רשוי" כ"מקום שהוא רשוי להפקיד בו טובין רשומים להחסנה ושבו מותר להניחם, להחזיקם ולהבטיחם עד לשחרורם מפיקוח רשות המכס כאמור בסעיף 14". הפרק השביעי בתקנות המכס, תשכ"ו-1965 ("תקנות המכס"), עוסק כפי שמעידה כותרת הפרק, ב"מחסנים רשויים". בתקנה 12 לתקנות המכס מוגדר:
"'מחסן למכירה ליוצאים מישראל' - מחסן סגור במעבר יבשתי, בנמל ים או בנמל תעופה לשם החסנתם של טובין המיועדים למכירה ליוצאים מישראל ...".
תקנה 17(א) לתקנות המכס מורה כי:
"התנאים למתן רשיון או לחידושו יהיו כאמור בתקנות אלה, לרבות התנאים הנוספים שבתוספת השביעית ובהתאם להוראות המנהל".
ובתקנה 18 לתקנות המכס צוין:
"(א)לכל מחסן רשוי יינתן רשיון נפרד, אולם רשאי המנהל לראות בבנינים או חצרים צמודים מחסן רשוי אחד.
(ב)המנהל רשאי לראות חנות באולם הנוסעים היוצאים מישראל השייכת למחסן מכירה ליוצאים מישראל, ואשר יעודה מכירת טובין ליוצאים מישראל, כחלק ממחסן המכירה האמור אף שאינם צמודים כאמור בתקנת משנה (א); הוראות התוספת השביעית לא יחולו על חנות כאמור, אולם המנהל רשאי להתנות תנאים לניהולה".
הנצרך לדיוננו הינה האפשרות כי לאחר מילואם של תנאים שונים ובכללם תנאים אותם רשאי להתנות מנהל המכס, על עסקאות שיתבצעו בחנות, באולם הנוסעים היוצאים מישראל, יוטל מע"מ בשיעור אפס.
רקע עובדתי